سلامت روان نوجوان در طول شیوع کرونا

نوجوانان چگونه می توانند از سلامت روان خود در طول شیوع کرونا مراقبت کنند؟

نوجوان بودن بسیار مشکل است، به خصوص در حال حاضر که شیوع کرونا نیز استرس های زندگی را چند برابر کرده است.

با تعطیلی مدارس، باشگاه های ورزشی، مکان های تفریحی و بهم خوردن رویدادها، نوجوانان یکی از زیباترین لحضات زندگیشان را از دست داده اند، برنامه هایشان بهم خورده، ناامیدی و ناکامی بسیاری را تجربه می کنند. در این پست می خواهم چند راهکار توصیه شده از سوی درمانگران نوچوان را به اشتراک بگذارم.

۱- اضطراب خود را به رسمیت بشناس!

اگر تعطیلی مدارس و عناوین هشدار دهنده سبب نگرانی و اضطراب شما شده است، آن را بپذیر و به یاد داشته باش، شما تنها کسی نیستی که این احساس را دارد.

در واقع اضطراب در حد معقول برای عملکرد درست، به هنگام و پیشگیری از خطر لازم است. پس اینگونه نیست که اظطراب داشتن به خودی خود بد باشد. بایستی این را بدانید که اگرچه کرونا، ویروسی نسبتا خطرناک است اما بسیاری از افراد نیز به طور خفیف به آن دچار می شوند، بسیاری درمان می شوند و  شما با انجام کارهایی می توانی از خود و اطرافیانت مراقبت و پیشگیری کنی:

دست های خود را مرتبا بشور. فاصله اجتماعی را رعایت کن ، از تماس دست با صورت خود بپرهیز و در صورت امکان از خانه خارج نشو.

۲- حواس خود را پرت کن!

روانشناسان معتقدند هنگامی که در شرایط سخت مزمن -همانند ااکنون- قرار داریم یک راه مفید این است که مسئله را به دو بخش تقسیم کنیم. یک بخش شامل موضوعاتی که می توانم برایش کاری کنم و بخش دیگر شامل موضوعاتی که نمی توانم برایش کاری کنم.

اکنون بسیاری از مسائل و موضوعات در دسته دوم قرار می گیرند. مشکلی نیست. می توانی به عنوان راهی برای برقراری تعادل روزانه و رسیدن به خاطر جمعی، با کتاب خواندن، ورزش در خانه، نگاه کردن فیلم مورد علاقه یا انجام کارهایی که در طول مدرسه نمی توانستی انجام دهی حواس خود را پرت کنی،

۳- یک راه جدید برای برقراری ارتباط با دوستانت ایجاد کن.

ارتباط با دوستان، خندیدن، دعوا کردن، بحث کردن از ملزومات دوران نوجوانی است. این روزها به دلیل شیوع کرونا نمی توانی با دوستان خود همچون گذشته مراورده داشته باشی و البته که والدین شما سخت گیر تر شده اند.

این برای شما سخت و شکنجخ آور است. اما  راه های دیگر همچون کمک گرفتن از شبکه های اجتماعی و ارتباطات ویدیویی می تواند برای شما مفید باشد.

می دانم که والدین شما بیش از هر زمان دیگر با شما مخالفت می کنند. در این خصوص با آرامش با آنها صحبت کن، دلیل رفتار و نگرانی خود را برای آنها توضیح بده و اگر جواب نداد، می توانی از یک فرد بزرگسال مورد اعتماد و یا روانشناس بخواهی با والدینت صحبت کند.

۴- بر خودت تمرکز کن!

تا حالا فعالیتی بوده که بخواهی انجام دهی اما فرصت انجامش را نداشتی؟ الان بهترین زمان است می توانی یک لیست از تمام کارهایی که می خواستی انجام بدی تهیه کنی.

مثلا کتابها، فیلمها، تمرکز روی فعالیت موسیقی، عکاسی، نقاشی، نوشتن و … . می توانی از بینشان، آنهایی که شدنی هستند را انتخاب کنی. حتی می توانی از دوستانت، اعضای خانواده و یا فرد مورد اطمینانت مشورت بگیری.

۵- احساست را حس کن!

از دست دادن مسابقات ورزشی، با دوستان بودن و بیرون رفتن، سرگرمی ها بسیار ناامید کننده است. این از دست دادن برای نوجوانان بسیار بزرگ و به جا است.

اگر احساس ناراحتی، دلتنگی و ناامیدی می کنی این احساس کاملا به جا است آن را بپذیر. وقتی به احساسات دردناک می رسیم بهترین راه این است که با آن مواجه شویم.

غمگین باش، دلتنگ باش، ناراحت باش. زمانی که این اجازه را به خودت بدهی می بینی که بهتر شدی.

انسان ها به شیوه های متفاوت با احساساتشان کنار می آیند. بعضی از همسالانت نقاشی می کشند یا کارهای هنری انجام می دهند. برخی با دوستانشان درباره این احساسات حرف می زنند.

مهم این است کاری که باعث می شود احساس خوبی پیدا کنی انجام دهی- البته اگر به خودت یا دیگران صدمه نمی زند-.

۶- با خودت و دیگران مهربان باش!

برخی از نوجوانان در خصوص کرونا مورد قلدری و سوء استفاده در مدرسه قرار می گیرند بهترین راه این است که به فرد بزرگسال مورد اطمینان گزارش دهی چه در مورد خودت چه در مورد دوستانت.

و یادت باشد: در حال حاضر باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب آنچه می گویی و انجام می دهی باشی.

در صورت لزوم می توانی از کمک روانشناس استفاده کنی.

مطلب مرتبط:

https://dr-dolatshahi.com/blog/covid-19-children-mental-health/

لینک منبع :

https://www.unicef.org/northmacedonia/how-teenagers-can-protect-their-mental-health-during-coronavirus-covid-19